Koduõppe korraldus Lilleoru Põhikoolis
Õpilasele koduõppe rakendamiseks esitab vanem kooli direktorile kirjaliku taasesitamist võimaldavas vormis taotluse. Taotluses tuleb näidata vanema soovil koduõppele viimise põhjused ja andmed isiku kohta, kes hakkab last õpetama.
Lilleoru Põhikoolis on koduõpe korraldatud kahel põhilisel viisil:
1) iseseisev koduõpe vanema soovil;
2) juhendatud koduõpe vanema soovil (koordinaator toetab õpiprotsessi,
pakkudes vanemale vajadusel iganädalaselt konsultatsioone).
1) Iseseisev koduõpe (22.- kuus). Seda soovitame lapsevanemale, kellel on varasem kogemus, kindlad eesmärgid ja piisavalt igapäevast ajaressurssi. Perega lepitakse kokku õppetöö korraldus individuaalse õppekava alusel. Pere korraldab koduse õppetöö, jälgib õpitulemuste saavutamist ning kord poolaastas osaleb perevestlusel koduõppe koordinaatori ja/või vastutava õpetajaga. Pere saab õppematerjali koolilt ja seab sisse õpimapi, mille alusel toimub perevestlus. Õpimapp võib sisaldada näiteks:
- poolaastaks seatud eesmärke ja hinnanguid nende saavutamisele (erinevate tegevuste loetelu ja/või kokkuvõtted);
- õppija enesehinnanguid, st kui hästi tema arvates eemärgid said täidetud, mida ta peaks järgmisel poolaastal harjutama jmt;
- lapsevanemate ja õppija kommentaaridega näidistöid;
- fotosid ja videosid kunstitöödest, õppekäikudest, praktilistest töödest;
- ja kõike muud, mida pere soovib jagada.
Lilleoru Põhikool aktsepteerib koduõppepere õigust vastutada lapse hariduse eest ja sekkub õppe korraldusse ainult vajadusel. Kord poolaastas toimuval perevestlusel hindab koordinaator või vastutav õpetaja vestluse ja vaatluse vormis õpilase liikumist kooliastmes nõutud õpitulemuste suunas ning individuaalse õppekava järgimist. Soovi korral saab pere õppetulemuste hindamiseks kodus kasutada õpikute juurde kuuluvaid kontrolltööde kogumikke või e-keskkondades olevaid teste; samuti on võimalik soovi korral tulla klassiga koos tegema riiklikke tasemetöid. Soovitame õppemeetodeid varieerida ja kohandada lapse õpistiiliga. Näiteks on hea õppetööks kasutada õppekäike, dokumentaalfilme, ilukirjandust, praktilisi ülesandeid või erinevaid e-keskkondasid jms. Arvestame õpitegevusena huviringides, trennides, muusikakoolis osalemise, muuseumis või aineolümpiaadidel käigud. Mõistame perede soovi olla paindlik õppetöö planeerimisel ja aktsepteerime ka perioodõpet.
Lilleoru Põhikooli õppekava baseerub riiklikul õppekaval, seetõttu on perel eesmärkide seadmisel, õppetöö korraldamisel ja õpitulemuste omandamisel lihtne toetuda riikliku õppekava üldpädevuste ja ainevaldkondade kavadele ja oodatavatele õpitulemustele (vt kooli koduleht). Õppetöö planeerimine on võimalus kaasata õppija õppimisprotsessi. Kui õppija on teadlik oma tegevuse eesmärgist ja saab oma saavutusi ise hinnata, siis on ta sisemiselt motiveeritud õppetööks. Individuaalne õppekava sisaldab eesmärke, õpitulemusi ja hinnanguid. Perevestluse ja pere märkmete põhjal valmib perevestluse kokkuvõte, milles on õppija muutused motivatsioonis, õppimises, käitumises ja õpetaja hinnang õpiprotsessile.
Hindamist käsitleme kui loomulikku osa õpiprotsessist, see on seotud individuaalse õppekavaga. Õppeperioodi alguses seab pere eesmärke vastavalt kooliastme oodatavatele õpitulemustele. Õppeperioodi lõpus saab õppija ja pere anda hinnangu õpitulemustele ja seada vastavalt kas uued eesmärgid või jätkata eelmiste eesmärkide täitmist. Lilleoru Põhikool fikseerib kaks korda õppeaastas sõnalise hinnanguhinnangulehel. Hindamise eesmärk on anda tagasisidet õppeedukusele riikliku õppekava õpitulemustest lähtuvalt.
Koduõpe koordinaatori või vastutava õpetaja juhendamisel tähendab seda, et:
- pärast esmast vestlust perega koostab vanem koos koordinaatoriga individuaalse õppekava, kus on kirjas õpitulemused, õppesisu ja -tegevused ning hindamine;
- koordinaator nõustab vanemat õppe ülesehitamisel jälgides riikliku ja kooli õppekava nõudeid; õpitegevuste kavandamisel aitab leida võimalikult palju õppija eripäradest, huvialadest, õpiviisidest ja pere vajadustest lähtuvaid õppetegevusi;
- koordinaator aitab vanemal jooksvalt leida õppija jaoks vajalikke metoodilisi materjale, erinevaid ülesandeid, veebikeskkondi jms ning nõustab õppetegevuse läbiviimisel ja tagasiside andmisel.
Kooli sündmustel osalemine
Meie kooli koduõppijad koos vanemaga on soovi korral alati oodatud osalema kooli sündmustel. Erikokkulepete puhul pakume kooli poolt võimalust koduõppe lastel osaleda üksikutes ainetundides, näiteks muusikas, kunstis ja tööõpetuses.
Kirjutage meile: pohikool@lilleoru.ee