Kuidas toetada värsket koolilast uue eluga harjumisel ja tema jaoks veel paremini olemas olla?
Tallinna lähedal looduskaunis Lilleoru keskuses on väike erakool, kus lapsed saavad keset tundi minna vikerkaart vaatama või seiklusrajale ronima, kui klassis istumine on liiga pikaks läinud.
Koolijuht Marika Aalja ja õpetajad Merle Jürison ning Jaanika Peeba jagavad oma kogemusi esimese klassi laste kooliga kohanemisel ja tähelepanekuid, kuidas vanemad saaksid veel paremini oma lapsele uude rütmi sisseelamisel toeks olla.
Lilleoru koolis on käimas viies koolisügis. Mida te olete selle aja jooksul esimese klassi laste kooliga kohanemisel märganud? Milliste väljakutsetega värsked koolilapsed toime peavad tulema ja millega harjumine võtab kõige rohkem aega?
Õpetaja Merle:
Esimese
klassi õpilasel on KÕIK uus ehk ta peab kohanema kõigega: uue keskkonnaga, uute
kaaslastega, uue "emaga". Ta peab hakkama opereerima tohutul
hulgal uute mõistetega, korralduste ja reeglitega. Raske öelda, mis on see,
millega kohanemine võtab kõige rohkem aega. See sõltub palju lapse
koolivalmidusest ja enese organiseerimise oskusest. Väikeses klassis on õpetajal kindlasti lihtsam
lapse vajadusi ja enesetunnet rohkem märgata. Universaalne
nipp õpetajale lastega töötamisel on ikka sõbralikkus koos kindlate reeglite
seadmisega.
Kui laps usaldab õpetajat ja tajub, et tal on
see keegi, kelle poole pöörduda ja muret kurta, siis on tal turvatunne ja
kindlus koolis olemas.
Me praktiseerime koos lastega
erinevaid tähelepanuharjutusi, õpime iseennast tundma, igas päevas on oma kogemuse jagamise
hetked, meil on võimalus igal hetkel metsa minna ja lubada lastel iseseisvalt
kunstitunniks lehti või oksi korjata. Joosta välja keset tundi vikerkaart
vaatama, minna seiklusrajale hetkel, kui tundub, et klassis istumine on liiga
pikaks läinud, korraldada piknik terrassil või teha avastusretk ümbruskonnas
otsimaks sügislilli. Need on asjad, mis muudavad Lilleoru kooli
unikaalseks ja panevad laste silmad särama.
Pered vajavad koolirütmiga kohanemisel õpetaja
kiiret ja vahetut tagasisidet, et kuidas tema lapsel koolis läheb. Objektiivset
teavet ja tunnet, et õpetaja ja kool toetab neid. Probleemide ilmnemisel on
minu arvates väga olulised avatud dialoog ja koostöö, et laps saaks sellele
võimalikult kiiresti parima lahenduse.
Teisel koolinädalal kui sõitsime bussis
linna poole, küsis üks esimese klassi tüdruk minult, et kui kaua peab koolis
üldse käima. Vastasin, et esialgu vähemalt 9 aastat. Mille peale ta teatas, et
tahab siis kogu aja Lilleoru koolis käia.
Õpetaja Jaanika:
Iga sügis on
pisut isemoodi, kuid iga 1. klassi lapse jaoks on kõik uus: klassikaaslased,
õpetajad, kool ja keskkond ning ka päeva rütm on lasteaiast või kodusest elust
teistsugune. Laps peab kõige uuega kohanema. Kui mõelda, et täiskasvanutele
antakse 4 kuud katseaega, mille järel saab otsustada, kas töösuhe säilib või
mitte, siis laste ja õpetajate ülesanne on kohaneda igal juhul. Mõnel lapsel
läheb see lihtsamalt, mõnel võtab rohkem aega.
Üldiselt on värsked koolijütsid
väga innukad ja põnevil. Koolilapseks olemise ja õppimise soov on suur.
Kindlasti on lihtsam neil, kes on juba lasteaias käinud ja harjunud grupis tegutsema.
Kuidas teie lapsi omalt poolt toetate? On teil mingeid tähelepanekuid ja nippe mis uue keskkonna, kohustuste ja päevakavaga kergemaks harjumiseks kaasa aitavad?
Õpetaja Jaanika:
Lapsel on
lihtsam kui päevakava ja tegevuse on ette teada ja tekivad rutiinid. Kui
ühistest kokkulepetest peavad kinni nii kaasõpilased kui täiskasvanud.
Koolijuht Marika:
Laps tajub koheselt, kui täiskasvanu pole tema jaoks päriselt kohal. Justkui kuulab, aga tegelikult mõtleb oma mõtteid, kiirustab kuhugi. Meie õpetajad on õppinud märkama, kus on lapse tähelepanu ja aitama lapsel suunata tähelepanu just sellele, mis parasjagu on käsil.
Mida värsket kooliteed/uut kooliaastat alustav laps kõige enam vajab?
Õpetaja
Merle:
Kodus peaks
vähemalt alguses koos lapsega vaatama, mida ta koolikotti paneb. Mõne lapse
puhul tuleb seda teha terve aasta. Kindlasti oleks hea 1. klassis alguses koos
lapsega õppida, aga esimesele võimalusel lubada või suunata last iseseisvalt
ülesandeid tegema ja pärast need koos üle vaadata.
Õpetaja
Jaanika:
Laps vajab
eelkõige rutiine, selgeid juhiseid ja kindlasti avatud ja sooja
südamega õpetajat.
Mida vajavad värske kooliapse vanemad? Milline meeldetuletus või toetav sõna aitab lapse perel teda kõige paremini toetada, mõista ja mitte muretseda
Koolijuht Marika:
Vanemad vajavad oskust võtta iga
päev aega lapse päriselt ära kuulamiseks, valmisolekut usaldada õpetajaid
ja kooli, lihtsust, selgust, südamesoojust.
Õpetaja
Jaanika:
Olenemata kooli valikust võiksid lapsevanemad
olla heatahtlikult ja huvitatult meelestatud nii õppimise, õpetajate kui ka
klassikaaslaste vastu. Ei tasuks kohe ära ehmatada, kui värske koolilaps on tujukam, väsinum või rohkem hajevil. Laps saab päeva jooksul
väga palju uut infot.
Lapse toetamisel on abi ka kodusest kindlast päevakavast, söögi- ja magamamineku kellaaegade kinnipidamisest. Alguses
poleks lisaks koolile vaja väga tugevaid muid elamusi pakkuda, õhtune aeg võiks
olla pigem rahulik mängu ja pere aeg.
Kui on mure, siis pool anna ära, ehk meie koolis on õpetajad valmis muredele lahendusi otsima.