Mängimine on lapse töö
Mäng ja looming Lilleorus
Lapsed arenevad mängides. See on üks tähtsamaid tegevusi laste elus, mille
kaudu nad märkavad, avastavad, uurivad ja süvenevad ümbritsevasse. Nad õpivad
läbi kõigi meelte ja koguvad tarkust oma isiklike kogemuste kaudu. Need, kellel
ka täiskasvanueas jääb alles võime mängida, on väga õnnelikud inimesed, kuna
see on tihedalt seotud elurõõmu, hea enesetunde ja tervisega. Võttes ära
võimaluse lahendada probleeme mitmekülgselt, anname mõista, et on ainult üks
õige viis, kuid sellise suhtumisega ei toimu arengut. Kui laps ei saa vastavalt
oma vajadusele liikuda, kogeda, tunda, mõelda, loominguga tegeleda ehk
teisisõnu olla selles protsessis, mõjutab see lapse heaolu nii vaimselt kui ka
füüsiliselt.
Õppekava materjali omandamine sõltub õpetamismeetodite
valikust. Oluline on kasutada võtteid, mis äratavad ja tekitavad lastes huvi
toimuva vastu. Mängimine on üks sellistest võtetest, mille abil on võimalik
õppida nii, et laps ei pane tähelegi, kui juba on omandanud hulk uusi teadmisi.
Lilleorus on õppeprotsess mänguline ja lapse loomulikule huvile toetuv, kus on
suur rõhk koostööl ja hoolimisel. Õpetaja on laste jaoks olemas, aitab hoida
tunniteema fookuses ning vajadusel suunab ja korrigeerib. Peale juhitud
mängude, on lastel palju ka vabamängu, mille kaudu nad õpivad mõistma teiste
vaatenurki, lahendama erimeelsusi ja leidma ka uusi sõpru. Lisaks eelpool
mainitule veedavad lapsed koolipäeva jooksul vähemalt kaks tundi õues, mis
toetab maailma avastamise rõõmu ja võimaldab liikuda võimalikult palju. Veel
saab oma loovust rakendada meisterdamise ja joonistamise klassiruumis,
keraamikas ja robootikas. Eesmärk on toetada laste loomuliku arengut :)
Mäng ja looming toetavad arengut ning suhtlemisoskust
Mängimine on laste igapäeva loomulik osa, mis on vajalik tegevus laste
emotsionaalses ja füüsilises arengus. Läbi mängu valmistub laps end ette
tulevaseks eluks − probleemide lahendamine, koostöö teistega, analüüsi-
ja arutlusvõime ning motoorika arendamine. Kõik need elemendid aitavad kaasa
aju arengule ning lasevad lapsel kasvada emotsionaalselt tasakaalukaks
täiskasvanuks, kes oskab ettetulevaid olukordi hinnata ning leida neile
lahendusi. Nende oskuste puudumise korral on suur oht elus hätta jääda, sest
miski ei aita inimest tasakaalus hoida. Mängides arenevad ka füüsilised võimed.
Võtame näiteks kasvõi pallimängu, mis arendab silmamõõtu, koordinatsiooni,
taipu ning soodustab üldist liikumisaktiivsust.
Mäng on väga oluline suhtlemisvahend, mis toetab lapse psühholoogilist arengut
ja annab võimaluse avastada maailma. Mängides õpib laps tegutsema koos
eakaaslastega, märkama neid ning selle kaudu tekivad ka sõprussuhted. Mäng
annab võimaluse erinevaid olukordi läbi proovida ja harjutada elus ettetulevaid
situatsioone. Seega ei tohiks lahterdada mänge headeks ja halbadeks, kuna selle
taga on konkreetne arenguvajadus, mille väljendamiseks peab võimalus olema.
Erinevad loomingulised tegevused annavad aga suurepärase võimaluse
eneseväljenduseks. Inimestena oleme kõik väga erinevad - kuuleme, näeme,
tunneme, väljendame ning tajume lõhnu ja maitseid erinevalt. Läbi loomingu saab
igaüks väljendada end omal viisil, kes liigutuste, kes puudutuste, kes värvide,
materjalide ja tekstuuride kaudu. Võimalusi on lõputult.
Mäng on ettevalmistus eluks. See ei ole küll üks-ühele peegeldus
igapäevaelust, kuid suures osas sooritatakse tegevusi siiski
igapäevaelu toimingutest, mis aitab toetada igati laste arengut. Mänge ja
loomingulisi võtteid kasutades saavad õpetajad ja lapsevanemad lastele õpetada
kõike eluks vajalikku - alustades riidesse panemisest, lõpetades peast
arvutamise ja sorava lugemiseni välja. Mis aga peamine, mängimine on lastele
loomulik tegevus, mis toob neile rõõmu!
Kasutatud kirjandus:
https://oppimemangides.weebly.com/maumlngulisuse-teooria.html
https://opleht.ee/2014/02/klassideta-kool-ja-manguline-ope/
https://opleht.ee/2022/01/psuhhiaater-anne-kleinberg-mang-ja-looming-on-tervise-ja-eluroomuga-tihedalt-seotud/ https://pohikool.lilleoru.ee/blogi/koolitunnid-kivide-ja-puude-vahel-ehk-ouesope